Fra rådhusdøre til børnehaver, skoler og haller
Det var egentlig blot adgangsstyringen på rådhuset, der skulle udskiftes for 11 år siden. Men siden da har den sønderjyske kommune udvidet sin Unitek-løsning markant og udnytter i dag en lang række af mulighederne i systemet.
”Det virkede så godt, at det greb om sig. Flere og flere i kommunen kunne se fordelene i systemet, og ville også have det. Så der kom flere institutioner og afdelinger på, og i dag har vi Unitek adgangsstyring på alle kommunens bygninger,” fortæller Arne Madsen, som er projektleder i kommunens risikostyringsafdeling.
Adgangen til alt fra skoler og børnehaver til sikrede it-serverrum og medicinrum på plejecentre styres med Unitek. Desuden styres adgang for foreninger og klubber til kommunale lokaler og idrætsfaciliteter.
I Sønderborg Kommune er Unitek-systemet integreret med medarbejderdatabasen og en database for eksterne brugere.
”Når der bliver ansat en ny, så bliver de automatisk oprettet, og så finder vi dem bare i systemet, når vi skal lave en brik. Når nogen ikke er ansat længere, så bliver deres brik deaktiveret,” forklarer Arne Madsen.

ARNE MADSEN
Sikringsteknikker og Projektleder,
Sønderborg kommune
Nemt for brugerne
– og styr på sikkerheden
Den daglige adgangsstyring af en bygning ligger som udgangspunkt hos den lokale leder, som har adgang til Unitek-systemet. Her kan lederen selv lave nøglebrikker til medarbejdere, styre alarmtider, give håndværkere tidsbegrænset adgang osv.
”Det er jo den lokale leder der ved, hvem der skal have adgang, og om de har et arrangement, så alarmen skal slå senere til,” siger Arne Madsen.
De kommunale medarbejdere har ikke haft nævneværdige udfordringer med at gå fra at administrere et sæt fysiske nøgler til at løse det hele på computeren.
”Nogle medarbejdere er lidt skeptiske lige først. Hvis man er børnehaveleder, så er det jo ikke ens kerneopgave at oprette nøglebrikker på computeren, men alle siger, at det er nemt at oprette og udlevere nøglebrikker, når de først kender det,” fortæller Arne Madsen.
En enkelt afdeling bruger endda Unitek-systemet til dokumentation over for den interne revision. IT-afdelingen skal nemlig dokumentere, hvem der har adgang til serverrum, og hvem der har været derinde. De oplysninger kan nemt hentes i Unitek-loggen.

Sønderborg Kommunes
Unitek-løsning
- Unitek-adgangsstyring på alle kommunale bygninger
- Nøglebrikker til medarbejdere
- Enkelte institutioner har kombineret ID-kort og adgangskort
- Enkelte porte fx ved genbrugspladser kan åbnes med telefonnummer
- Styring af adgang for frivillige i foreninger
Øget behov for sikkerhed i kommunale bygninger
Gennem årene er stærk adgangsstyring blevet en vigtigere og vigtigere opgave i Sønderborg, og i dag er kommunen langt fremme på sikkerhedsområdet.
”Det er en bunden opgave fra vores direktion, at der er styr på, hvem der har adgang til de kommunale bygninger. Det er blevet vigtigere med tiden. I dag er det også implementeret i vores bygningsstrategi, så når vi bygger nyt og renoverer, så skal der være adgangskontrol og alarm,” forklarer Arne Madsen.
Investering i sikkerhed
Arne Madsen lægger ikke skjul på, at adgangsstyring er en stor investering. Det er en investering i øget sikkerhed, men man kan spørge, om der også ligger en besparelse i at skifte fra fysiske nøgler til adgangsstyring?
”Vi har ikke lavet regnestykket, men det er blevet meget, meget nemmere! Der er ingen tvivl om, at vi på sigt får en stor besparelse. Vi har mange foreninger og klubber, som bruger kommunens lokaler om eftermiddagen og aftenen, og her skal vi ikke længere sende en pedel ud at åbne. Vi har også sparet mange lukkerunder på skolerne for pedeller,” siger Arne Madsen.
Sønderborg Kommune har delt investeringerne op over en årrække og fx skiftet fra fysiske nøgler til adgangsstyring ved renoveringer, og når et nøglesystem blev udfaset af producenten, og låsene derfor alligevel skulle skiftes.
Alarmer styres via Unitek
Den nyeste udvikling i Sønderborg er, at tyverialarmer i bygninger også er integreret i Unitek.
”Vi blev opmærksomme på, at vi ikke havde helt styr på, hvem der havde koder til alarmer og brikker til at åbne døre. Tidligere havde flere af vores bygninger separate alarmpaneler, hvor medarbejderne fik udleveret en kode. Men vi fik ikke slettet koden, hvis en medarbejder holdt,” forklarer Arne Madsen.
Problemet er blevet løst ved at integrere tyverialarmen i Unitek-systemet, så den automatisk slås fra, når en medarbejder låser sig ind med nøglebrik og kode. Dermed er de separate alarmkoder helt ude af billedet.
”Med den nye løsning er det døren, der styrer alarmen, og dermed er det kun kommunens ansatte, der kan slå alarmen fra med nøglebrik og kode,” siger Arne Madsen.
Alarmerne er desuden sat op, så de kun slår fra i en kort periode, hvis man kommer uden for arbejdstid, eller hvis man går ind i særlig sikrede områder.
Support og interesse for behov
Systemet i Sønderborg er løbende blevet udviklet og udvidet med flere bygninger og funktioner gennem de 11 år.
I den proces er det vigtigt for Arne Madsen at have nem adgang til support.
”Det er så skønt, at Unitek er et dansk firma, man kan ringe til og få vejledning og hjælp. Det er fantastisk, og det betyder meget i en travl hverdag, at man hurtigt kan få en forklaring eller en løsning,” siger Arne Madsen.
Gennem årene har Sønderborg Kommune også fået behov for funktioner og muligheder, der ikke allerede lå i systemet, men skulle udvikles. Her er det vigtigt med en leverandør, der er lydhør.
”Jeg kan ringe til Unitek i Viborg og sige ’Ville det og det ikke være smart?’ Så siger de ’Jo, det kigger vi på.’ Og som regel ringer de efter ikke så lang tid og siger ’så nu virker det’. Den interesse oplever jeg ikke hos vores udenlandske leverandører,” siger Arne Madsen.
Et dagligt værktøj
Arne Madsen bruger selv Unitek-systemet hver dag, som et værktøj i det daglige arbejde med sikring af Sønderborg Kommune. Han fremhæver især to fordele ved systemet.
”Alle dørene er altid online, så jeg kan sidde ved computeren og nå alle døre i kommunen. Hvis jeg laver en ændring, så kommer der et grønt flueben, og så ved jeg, at den er ude i alle døre med det samme. Vi er fri for at køre ud og installere,” siger Arne Madsen.
Den anden fordel handler om driftssikkerhed.
”For mig er det allerbedste, at systemet aldrig svigter. Der er så få problemer. Når kollegaer ringer med problemer, så tænker jeg altid, at det må være en ’fejl 40’ (brugerens fejl, red), for systemet er der aldrig problemer med,” siger Arne Madsen med et smil.
Sønderborg Kommune
- Landets 16. største kommune
- Ca. 75.000 indbyggere
- 5.500 medarbejdere

Sådan kommer du i gang
Overvejer du en Unitek-løsning? Unitek forhandles af et landsdækkende netværk af el-installatører. Vi hjælper dig med at vælge en installatør, som matcher jeres behov, bygningstype og geografiske beliggenhed.
Udfyld formularen, så kontakter vi dig.
Du er også velkommen til at ringe på tlf. 86 61 44 22.