Krav installatøren bør stille til det adgangskontrol-
system han forhandler
Ud over de krav kunden skal stille til sit adgangskontrolsystem, har
installatøren yderligere nogle krav, som han bør stille til det
adgangskontrolsystem, han vælger at forhandle.
Brug et åbent system og spil med åbne kort
Vælg et åbent system og gør din kunde opmærksom på, at du anvender et åbent
system, således at hvis jeres samarbejde af en eller anden grund måtte ophøre,
kan kunden blot henvende sig til en anden professionel installatør, som så kan
overtage installationen. Herved ser din kunde din seriøsitet, og vælger højst
sandsynlig dig frem for en anden installatør med et lukket proprietært produkt.
Systemet skal kunne dække alle de adgangskontrolopgaver, som en installatør
måtte få
Systemet og herunder pc-programmet skal være opbygget, så selv de største
installationskrav kan opfyldes, uden at systemet bliver kompliceret at anvende
i små installationer
Fuldt skalerbart system
Adgangskontrolsystemet skal være fuldt skalerbart, og være konkurrencedygtig ved
såvel 1 dør som 1000 døre. Så installatøren kan nøjes med,
at lagerføre og uddanne firmaets medarbejdere i et produkt.
Uddannelse af medarbejdere
Uddannelse af medarbejdere er i dag en stor udgift. Derfor er det vigtigt at
vælge et adgangskontrolsystem, som har en simpel installation af såvel hardware
som software, så det ikke er nødvendigt med dyre partnerprogrammer og højtuddannede specialister for
at installere og vedligeholde systemet.
Leveringssikkerhed
For at kunne servicere installatøren og dermed kunden bedst muligt, er det
vigtigt, at produktleverandøren altid er lagerførende, og i stand til at levere
produkter og reservedele fra dag til dag.
Systemet bør bestå af få dele
Der skal kun indgå få dele i systemet, så det ikke er nødvendigt at have et
reservedelslager bestående af alle mulige specialversioner.
Leveringsgaranti mange år ud i fremtiden
For at installatøren kan bevare sin troværdighed overfor sin kunde, er det
vigtigt, at installatøren mange år ud i fremtiden kan servicere og udbygge det
system, han i sin tid anbefalede og solgte til kunden. Derfor bør installatøren
vælge sin produktleverandør med største omhu, og vurdere om leverandøren er i
stand til at kunne levere komponenter og ikke mindst software om 10-20 år,
således at kundens installation kan udbygges og serviceres.
Systemet skal kræve et minimum af support til kunden
Programfladen er det, kunden stifter bekendtskab med, og derfor skal programmet være
intuitivt opbygget, så betjening føles naturlig og simpel, således at support
til kunden er minimal.
Fuld integration med alle typer af tyverialarmer
Adgangskontrollen skal have fuld integration med alle typer tyverialarmer,
således at der frit kan vælges den tyverialarm, der passer bedst til den
givne installation.
Kvalificeret support fra produktleverandøren
Det bør være muligt at få kvalificeret hjælp af produktleverandøren. Er
produktet en ”tilfældig” importeret hyldevare fra en tilfældig grossist, kan det
være næsten umuligt at få kvalificeret hjælp, specielt efter nogle år når
forhandleren har valgt at markedsføre et nyt produkt.
Softwarens funktionalitet er meget vigtig
Softwaren er systemets centrale del hvori det meste af systemets funktionalitet
ligger. Derfor er det vigtigt, at softwaren indeholder stor funktionalitet, så
alle forskellige kunders krav kan opfyldes, uden at programmet af den grund
bliver kompliceret at anvende.
Vælg et dansk udviklet og produceret system
Et dansk udviklet system giver mulighed for, at installatøren kan påvirke den
videre udviklingsproces af systemet med ny funktionalitet, og dermed få en mere
tilfreds kunde.